01.07.14

10 правил маніпулятора громадською думкою

Стосовно «об'єктивного» висвітлення подій в Чечні та Афганістані та інших «брудних» політтехнологій. 

Всім, кого цікавлять методи і прийоми маніпуляції громадською свідомістю, дуже раджу переглянути статтю Георгія Почепцова «Логіка пропагандистської війни». До розряду «легкого читання» цю роботу віднести ніяк  не можна (автор - доктор філологічних наук), проте, ті хто її подужає, майже напевно будуть дивитися в телевізор абсолютно  іншими очима. Не утримаюся, наведу довгу цитату: 

10 правил політтехнолога:


Правило 1: Факт повинен вводитися відразу з інтерпретацією 

Америку взагалі характеризує породження інтерпретацій, а не фактів. Найпростішим видом інтерпретації є вибір того чи іншого виду вербального позначення, наприклад, не війна, а "антитерористична операція", що відразу задає справедливість цієї військової дії, а також її обмежений характер (на відміну від всеосяжної війни). 

Правило 2: Поява негативного факту має зніматися (коригуватися) позитивною інтерпретацією 

Втрати серед мирного населення замовчувалися, коли ж вони вийшли на перші сторінки, керівництво CNN зажадало давати їх тільки на тлі повтору про те, що в США загинуло майже п'ять тисяч мирних жителів. Остання інформація введена на більш сильних підставах з чітко виробленою домінуючою оцінкою до неї, тому вона дозволяє загальмувати непотрібне, з точки зору комунікатора, реагування одержувача інформації. 

Правило 3: Поява одного негативного факту дозволяє заодно оприлюднити інший негативний факт 

Це відомий закон спін-докторів пролунав у цей період в Англії, коли спін-доктор уряду Дж.Мур після перших секунд падінь веж у Нью-Йорку розіслала меморандум,  в якому підкреслювалось, що в цій ситуації можна оприлюднити деякі свої негативні події. Публіка в цьому випадку все одно відреагує одноразово, якщо ж повідомлення про негативні події робити двічі, послідує і багаторазова реакція. 

Правило 4: Одночасне знаходження в полі уваги негативного факту і позитивного факту ускладнює у одержувача інформації вироблення чітко однозначного ставлення 

Дане явище найбільш активно використовується в афганській кампанії. Це бомбардування з одночасним скиданням продуктів, це відвідування мечеті Бушем, це й той чи інший рівень підтримки війни з боку інших арабських держав. людина знаходиться в розгубленості, оскільки отримує суперечливі повідомлення. 

Правило 5: Аргументація будується на потрібній інтерпретації, а не на факті. 
Основним прийомом впливу при цьому стає переведення факту в той тип інтерпретації, який потрібен комунікатору, без урахування інших можливих інтерпретацій неоднозначного факту. Наприклад, Бі-Бі-Сі демонструє фільм, повторений каналом "1+1", де прив'язує біотерор до бен Ладена або Іраку. Однак сьогодні вже й самі американці визнають, що швидше за все джерело зараження - внутрішнє, але в даному випадку з факту виводять потрібну інтерпретацію. 

Правило 6: Необхідно використовувати канали комунікації, наближені до об'єкта впливу 

США активно виходять саме на арабські телеканали, оскільки віртуальний світ завжди національно забарвлений. Арабський світ має тридцять супутникових телеканалів. Якщо раніше США вважали, що вони не виражають громадської думки, оскільки пов'язані з державою, то тепер усе змінилося. 

Правило 7: Слід нав'язати громадській думці своє бачення характеристик противника, його образу. 

Один з фахівців з стратегії, що працював у виборчий період в команді Буша-старшого (Дж. Карвілла), підкреслював, що "публіка не може реагувати на те, чого вона не знає. Ви не повинні думати, що вони знають щось інше, якщо ви не повідомили їм цього"

Правило 8: Нав'язування точки зору може відбуватися за рахунок відсилання на історичні об'єкти (будь-які минулі ситуації, по відношенню до яких суспільство вже виробило чіткі оцінки). 

Правило 9: Чим більше негативної/позитивної деталізації об'єкта отримає масова свідомість, тим більше буде віддалений/наближений цей об'єкт. 

Населення жадібно вбирає будь-яку інформацію про поп-зірок, включаючи їх улюблений фрукт або час року. Суттєвою проблемою для США є утримання населення в стані підтримки воєнних дій. Дивним способом їм допомогла в цьому сибірська виразка, яка продовжила напругу на набагато більш тривалий термін, ніж це буває після початку бойових дій. 

Правило 10: Переможцем є той, хто раніше за інших заявив про свою перемогу.
Відповідно, "справедливу" війну веде той, хто першим переконає громадську думку у своїй справедливості.